سه شنبه ٢٨ آبان ١٣٩٨
پیوندهای ویژه

سایت های ویژه

 

اخبار مهم
افزایش سقف کمک بلاعوض و تسهیلات به زلزله زدگان کوهبنان
کوهبنان قهرمان مسابقات فوتسال پیشکسوتان استان کرمان شد
رکورد استخراج ۳۵۰ تنی ذغالسنگ در معدن کوهبنان
فرمانده جدید نیروی انتظامی کوهبنان معرفی شد
اجرای آیین‌های سنتی 500 ساله عزاداری در کوهبنان
تبلیغات
آب و هوا
weather.ir is down
اخبار > ساخت جاده گزوييه در كوه بافق ادامه دارد...


نسخه چاپي      ارسال به دوست
 
   
 ساخت جاده گزوييه در كوه بافق ادامه دارد...

عمليات راه­سازي در بهترين زيستگاه يوزپلنگ هرگز متوقف نشده است

منابع معتبر از فعاليت گسترده و شبانه روزي راهسازان و تكميل بخش عمده اي از جاده گزوييه با وجود اعلام توقف عمليات احداث جاده در منطقه حفاظت شده كوه بافق،خبر مي دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، احداث جاده اي كه از قلب امن ترين نقطه در منطقه حفاظت شده كوه بافق مي گذرد (معروف به جاده گزوييه) و قرار است دهستان سبزدشت را به شهرستان بافق در استان يزد متصل كند يكي از مهم ترين مناقشات محيط زيست كشور در سال گذشته بود و مي توان گفت كه احداث اين جاده يكي از بزرگترين فجايع محيط زيستي كشور را نيز رقم خواهد زد.

در روزهاي پاياني سال گذشته پس از سفر دكتر فاضل معاون پيشين محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست به استان يزد، تحت عنوان “خبر خوش نوروزي براي طرفداران محيط زيست”، اعلام شد كه عمليات ساخت جاده گزو ييه براي هميشه متوقف شده و ساخت اين جاده ادامه پيدا نخواهد كرد، اما واقعيت به هيچ عنوان اين گونه نبوده است.

منابع معتبر از فعاليت گسترده و شبانه روزي راهسازان و تكميل بخش عمده اي از اين جاده خبر مي دهند. در حال حاضر تمامي مراحل زيرسازي، اصلاح شيب و اصلاح پيچ ها در اين مسير انجام شده و مراحل ساخت جاده نهايتا در انتظار انجام عمليات روكش آسفالت است.

عكس هاي منتشر شده در اين گزارش جديدترين تصاوير مربوط به چند روز گذشته از عمليات احداث جاده در منطقه حفاظت شده كوه بافق و ساخت و سازهاي حاشيه مسير است.

 

صورت جلسه اي كه حكم به شروع مجدد عمليات راهسازي داد

ماجرا از اين قرار است كه به دنبال سفر معاون پيشين محيط طبيعي سازمان محيط زيست به استان يزد و پس از چند مرحله بازديد از منطقه و محل احداث جاده، صورتجلسه اي با حضور دكتر فاضل در محل استانداري يزد به امضا طرفين مي رسد و با احداث جاده دسترسي روستايي موافقت مي شود.

در صورتجلسه مذكور تعيين مي شود كه جاده مذكور بايد در حد يك جاده دسترسي استاندارد روستايي باشد، اما نكته مهم اين است كه استاندارد يك جاده روستايي را چه كسي تعيين مي كند؟

مسلما تعيين استاندارد جاده روستايي به عهده سازمان محيط زيست نخواهد بود و اين كارشناسان وزارت راه و شهرسازي هستند كه اين استاندارد را مشخص خواهند كرد.

در حقيقت امضاي اين صورتجلسه حكم به شروع مجدد فعاليت راهسازي در منطقه حفاظت شده كوه بافق را صادر كرده و دست مسئولان استاني محيط زيست يزد در جلوگيري از ادامه فعاليت جاده سازي را مي بندد.

مدير ديده بان حيات وحش و محيط زيست ايران در اين باره به خبرنگار مهر مي گويد: گزارش ها حاكي از آن است كه با وجود اينكه هنوز تصميم به انجام روكش آسفالت جاده گزوييه از سوي مقامات استاني اعلام نشده اما هدف اصلي از احداث اين جاده نه تنها اتصال دهستان سبزدشت به شهرستان بافق بلكه در نهايت احداث بزرگراه بافق كوهبنان از طريق همين جاده است.

به اعتقاد كيوان هوشمند، حجم عمليات عمراني، نوع زيرسازي جاده، اصلاح شيب و پيچ ها بسيار گسترده تر از ساخت يك جاده خاكي براي دسترسي روستايي است و نهايتا اين جاده آسفالت خواهد شد.

 

هجوم زمين خواران و شروع ساخت و ساز در حاشيه جاده

آنطور كه معاون محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست استان يزد نيز مي گويد: در محدوده فعلي ساخت جاده كه در گذشته به راحتي امكان مشاهده حيات وحش وجود داشت هم اكنون هيچ اثري از حيات وحش وجود ندارد.

به گفته اكبري، هنوز عمليات ساخت جاده به پايان نرسيده بسياري از مزارع كشاورزي متروكه حاشيه جاده كه مدتها رها شده بودند، مجددا فعال شده و هجوم گسترده زمين خواران براي ساخت و ساز و احداث مراكز تفريحي در پوشش فعاليت هاي كشاورزي آغاز شده است.

 

موافقت سازمان انرژي اتمي با احداث جاده در مسير جايگزين

مدير پروژه بين المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي نيز ضمن تاييد ادامه فعاليت ساخت جاده گزوييه در منطقه حفاظت شده كوه بافق اذعان مي كند: مسير جايگزين بسيار مناسبي به نام جاده سيروس آباد وجود دارد كه علاوه بر اينكه با احداث آن آسيب بسيار كمي به منطقه وارد مي شود به لحاظ فني گزينه بسيار مناسب تري نسبت به مسير فعلي (جاده گزوييه) است و هزينه بسيار كمتري نيز در بر دارد.

وي افزود: ضمن اينكه براي احداث بزرگراه بافق- كوهبنان در آينده نيز، تعريض جاده سيروس آباد و ساخت بزرگراه در مسير سيروس آباد مشكلي به وجود نخواهد آمد اما جاده گزوييه از منطقه حفاظت شده عبور مي كند و تعريض آن براي احداث بزرگراه، مجددا مشكلات فراواني به همراه خواهد داشت.

هومن جوكار با بيان اينكه تنها مانعي كه براي ساخت جاده جايگزين وجود داشت اين بود كه جاده سيروس آباد از اراضي متعلق به سازمان انرژي اتمي عبور مي كند و اين سازمان با احداث جاده مخالف بود مي گويد: در سفري كه چندي قبل به منطقه انجام شد و در جلساتي كه با حضور مسئولين سازمان انرژي اتمي برگزار شد، نهايتا سازمان انرژي اتمي يك نفر را به عنوان نماينده تام الاختيار اين سازمان براي بررسي احداث جاده در مسير سيروس آباد معين كرد.

به گفته وي، پس از آن در جريان بازديدي كه با حضور نماينده تام الاختيار سازمان انرژي اتمي و مقامات محلي از مسير جايگزين به عمل آمد، اين نماينده با اصلاحاتي جزيي با احداث جاده در مسير سيروس آباد بصورت رسمي و كتبي موافقت كرد و اين موافقت به مسئولان استاني نيز اعلام شد.

مدير پروژه بين المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي افزود: پس از اعلام موافقت سازمان انرژي اتمي با احداث جاده در مسير جايگزين، مسئولان استاني با بهانه اينكه توقف ساخت جاده گزوييه منجر به نارضايتي مردم منطقه خواهد شد، اعلام كردند كه شرايط مناسب توقف اين ساخت جاده نيست.

جوكار ضمن رد اين ادعا كه جاده گزوييه تنها گزينه مورد درخواست مردم منطقه است تأكيد مي كند: نتيجه تحقيقاتي كه با كمك دانشگاه يزد و با توزيع پرسشنامه در ميان مردم منطقه صورت پذيرفته نشان مي دهد كه مردم منطقه نيز با احداث مسير جايگزين (جاده سيروس آباد) موافق هستند و هيچ اصراري به احداث جاده گزوييه و عبور آن از منطقه حفاظت شده ندارند.

 

دليل اصرار به ساخت جاده اي مخرب با وجود موافقت سازمان انرژي اتمي با مسير جايگزين مشخص نيست

با وجود اينكه آخرين و تنها بهانه مسئولان استاني يزد براي ادامه ساخت جاده در منطقه حفاظت شده كوه بافق، مخالفت سازمان انرژي اتمي با احداث مسير جايگزين سيروس آباد بوده است اما پس از اعلام موافقت رسمي اين سازمان با مسير جايگزين، مشخص نيست مسئولان استان يزد اين بار با چه بهانه اي و اساساً به چه دليلي اصرار به ادامه ساخت جاده اي دارند كه نه تنها از لحاظ فني (به علت وجود گردنه هاي متعدد و صعب العبور و خطر ريزش كوه) گزينه مناسبي نيست، بلكه هزينه هاي بالايي به همراه داشته و فاقد صرفه اقتصادي است.

به هر حال آنچه مسلم است در صورت تكميل و بهره برداري از جاده گزوييه، اين جاده يكي از بهترين عرصه هاي طبيعي كشور و يكي از مهمترين زيستگاه هاي يوزپلنگ آسيايي را بطور كامل از بين خواهد برد.

 
 1392/04/29 - ٢٣:٥٨       شماره خبر: ٢٣٢٧     تعداد نمايش: 1336
نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1392/04/31 10:32
1
0
تشکراز اطلاع رسانی دلسوزان محیط زیست .ظاهرا انچه مسلم است این است برای عده ای از ابنا بشر چیزی وکسی وموجودی جز خودشان دیگر ارزش واهمیتی ندارد .هستی وانچه دران است اعم از موجود ات وگیاهان وجماد ونبات و...باید فدا شوند تا اقایان نظرشان تامین شود.جالب اینکه خودمان راخدا پرستان درجه اول میدانیم ادعای احترام واکرام مخلوقات او را داریم وضامن اهو بودن حضرت رضا به عنوان یکی از افتخارات و کرامات انسانی واخلاقی واسلامی ماشیعیان است.به کجا چنین شتابان....
کاربر مهمان
1392/04/30 19:4
0
1
باور کردنی نیست روزی بزرگراهی بین کوهبنان بافق زده شود چرا بیان می شود بزرگراه کوهبنان بافق توی ساخت جاده اصلی هنوز مانده
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جستجو

جستجوی پیشرفته
جستجو در وب
ورود به سایت
نام کاربری:
رمز ورود:
» عضویت «
نظرسنجی
پاسخگویی و رسیدگی مسئولان در برابر تبعات زلزله های اخیر کوهبنان

مطلوب
متوسط
نامطلوب

آمار بازدیدکنندگان
بازدیدکنندگان این صفحه: 158380
بازدید کنندگان امروز: 63
کل بازدیدکنندگان: 5483638
بازدیدکنندگان آنلاین: 11
زمان بارگزاری صفحه: 0/2338 ثانیه
استفاده از تصاویر و مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است.